söndag, november 15, 2015

Söndagskaffet mitt i smeten

Danni är fortfarande i Paris och missade därför träffen med några av Elsas dagiskompisar och deras föräldrar. Han jobbade också förra gången vi träffades så nu misstänker de att jag har hittat på att jag bor med en "Daniel" (haha).

I varje fall var det trevligt att sitta ner och tala med andra vuxna. Försökte igen börja på franska, men ganska snabbt måste jag byta till engelska när inte språket räckte till.

För vi började så klart att tala om terrodådet i Paris och i världen. Det visade sig att Elise (mamman till en av Elsas kompisar) syster, om också var med på kaffestunden, hade varit mitt i smeten under fredagskvällen. Båda Elises syskon bor där och den yngre hade varit ute på en bar nära Place de la Republique under fredagskvällen och hade hamnat inom spärrarna - bland sirener och poliser och skräck.

Ingen av syskonen kände någon av de skadade eller döda, men vänner till vänner osv. Plötsligt var fredagskvällens händelser i Paris här i vårt vardagsrum. Vad kan man säga. Elises syster tyckte att terroristerna inte attackerade något symboliskt, bara människor som ville dricka ett glas (eller 10) med vänner och glömma veckans stress. Och idag gick hennes vänner ut igen, för att de inte bryr sig, för att de inte låter sig påverkas. Hon skulle ännu tillbaka med tåget till Paris i kväll och i morgon igenom hennes jobb på Röda korset delta i krisarbetet. Och kanske, om hon hinner, gå ut på ett glas senare.

Inga kommentarer: