måndag, november 05, 2012

Svensk damtidning 2.0

Jag har bestämt mig för att inte köpa veckotidningar för att spara pengar. Inte en endaste får det bli så länge jag studerar! Utmaningen är att gå förbi tidningshyllan i den lokala butiken och inte ta med sig det senaste numret av Svensk damtidning. Det är något otroligt avslappnande med den tidningen. För några år sedan tänkte det spåra ut helt och hållet när jag mer eller mindre i smyg köpte tidningen året runt. Före det var läsandet om kungligheter nämligen bara ett sommarnöje. Något jag läste när solen gassade, skrattmåsen skränade och vågorna kluckade. Att i det skedet i lugn och ro få bläddra i Svenskdam är helt enkelt en skön stund i livet.

Nåja, men nu i novembermörkret som fattig studerande får jag ty mig till hemsidan istället. Och det är inte så dåligt det heller. Jag har kommit fram till att det intressantaste egentligen är kommentarerna av läsare så som Gertrud, Maggan och Britt. Det om något är underhållande! Med i gänget finns det också flera finlandssvenskar som försvarar svenskans ställning i Finland varje gång de kan. Det känns tryggt att vi håller ställningarna på alla plan. Senast hetta det till riktigt ordentligt till när Silvia besökte Espoo istället för Esbo.

Inga kommentarer: