söndag, februari 23, 2014

Motorstopp

Bilen dog idag på vägen från Finby till flygfältet. Jag hade just skrutit till Lina om vår gamla Saab som aldrig har haft någo större fel och att den alltid fungerar så fint. JINX! Sen var det kört. Ungefär halvvägs vid Muurla sa det stopp. Annars sku de ju inte ha varit någon större panik, men just idag sku Lina hinna med flyget till Shanghai, så vi hade lite bråttom.

Allt ordnade sig. Två schysta killar, som råkade veta allt om bilar, stannade och hjälpte till med att knuffa bilen och kolla ifall de genast kunde se felet. Ingenstans hade de bråttom och de skämtade om att vi talade ett så exotiskt språk att vi knappast var därifrån. På landet finns det alltid räddare i nöden när motorer går sönder.

Fast sen tyckte den ena killen att det vara mera pinsamt att han inte genast hittade oljan än att jag inte genast kom ihåg var oljepinnen var i min egen bil. I mitt stilla sinne tänkte jag att det ändå är skönt att bara köra förbi och inte bo i de här machoåkerbyarna. Det slutade med att vi fick ringa en bärgningsbil och Saaben åkte till Salo medan pappa (som gasat från Finby) med hög fart körde hela högen till flygfältet.

Jag hittade också ett foto av mig från år1995 hos mina föräldrar. Bilden är tagen då jag bodde i åkerbyn Kyrkslätt. Småflätor i tunt finskt hår är inte ens snyggt då man är ung och fräsch.






Inga kommentarer: