onsdag, februari 20, 2013

Död på 1900-talet

Idag på inre medicin-timmen frågade föreläsaren om vad vi trodde dödade mest människor under 1900-talet av följande alternativ:

a) rökning
b) krig
c) aids

Det fanns änu en fjärde orsak som jag nu har glömt.  Största delen gissade på rökning, vilket inte var så konstigt med tanke på att föreläsningen handlade om lungsjukdomar. Jag och några till gissade på krig och - tadaaa - det är också rätt. Ca. 160 miljoner människor dog i krig under 1900-talet. Rökning kommer som god tvåa på 100 miljoner och aids dödade ca 11 miljoner.

Och berättar jag det här bara för att skryta över att jag för en gångs skull hade rätt eller för att åja mig över generationen efter mig och deras 1900-dödskunnande? Nå jo, lite av båda.

Men inte moralisera utan bara konstatera att de båda stora världskrigen började i Europa och att det är inte mera än 74 år sedan andra världskriget bröt ut inte så långt från oss. Man måste få klaga på EU men så länge freden bevaras är byråkrati ett pris värt att betala i alla väder.

Fick bara lust att skriva ner det här. EU brukar inte väcka så mycket känslor i mig annars, mest frustation faktiskt, speciellt då jag jobbade med EU-finansierade projekt. Men ibland blir jag trött på att tänka smått och måste få tänka stort.

Inga kommentarer: