onsdag, mars 11, 2015

Tummen upp och tummen ner

Jag har kommit vidare i ansökningsprocessen till KU Leuven! Wohoo! Trodde inte för fem år sedan i min vildaste fantasier att jag skulle flytta till Belgien och bli en Erasmus (nästan säkert då) student igen - i FYSIOTERAPI - av alla ämnen. Jag skulle faktiskt ALDRIG ha trott det, bara tänkt att sånt gör kanske andra driftiga typer, men inte jag. Men här är jag och låter nu livet ta mig vidare.

Deprimerad blir jag däremot av lagförslaget om att studiestödet skulle begränsas till en examen. Vi är privilegierade i Finland då studierna är gratis och vi till och med får en liten summa för att studera. Samtidigt tycker jag att en hög utbildningsnivå är vår (enda) styrka i den globala världen idag och i framtiden. När man som 18-19 år (Obs TONÅRING!) väljer en studieriktning, studerar färdigt och som 22 år märker att man A) vill studera vidare på magisternivå eller B) vill ändra inriktning inte mera har möjlighet att få studiestöd fast man har kvar studiemånader, tycker jag att det varken låter som smart utbildnings- eller samhällsekonomiskpolitik.

Annat är det för min åldersklass, då finns det oftast allternativ så som Vuxenstudiestöd, möjlighet till alterneringsledigt eller arbetslöshetsstöd för studier. Det här stödalternativen är betydligt högre (50-60% av din lön) än det vanliga studiestödet. Lagförslaget ÄR orättvist för de som är unga och inte ännu riktigt vet vad de vill studera och ändå försöker sig på något och för yrkeshögskolestuderande som vill skaffa sig en magisterutbildning.




Ps Såg filmen Wild i flyget och tyckte mycket, mycket om den.

Inga kommentarer: