fredag, maj 23, 2014

TIKAU och bloggträff

Var på onsdag kväll på mitt livs andra bloggträff, som arrangörer fungerade Nora och Johanna. Den här gången besökte vi TIKAU på Högbergsgatan i Helsingfors. I butiken hittas allt från inredningsprylar, smycken till nötter och blomfrön. Ljuvliga grejer! Den gemensamma nämnare är att det är småproducenter runt omkring i världen som tillverkar produkterna.

Själva märket TIKAU (en av många märken som säljs i butiken) har en dimension till i sitt koncept. Taina Snellman som är grundaren för märket berättade att de samarbetar med små fattiga bysamhällen i Indien och utbildar människor där i att tillverka t.ex. mattor och korgar. De här produkterna importerar de sedan till butiken i Helsingfors. Bl.a. samarbetar TIKAU med Plan Finland i utvecklingsarbetet.

Super inspirerande och jag marknadsför glatt butiken här. Känns som ett fint - och mycket utmanande - koncept. Till på köpet så bjöds det på flera glas skumpa OCH jag vann huvudpriset i blogglotteriet. Bra vibbar i den butiken säger jag bara!

Här är butiken

De här kvinnorna har gjort min fina bananbladskorg som syns på bilden nedan.

Det här vann jag - kan ni fatta?! (+ en tvål som barnen genast tog i användning)




Inga kommentarer: