måndag, april 25, 2016

Evighetsfrågorna

Uuu vad det är kallt här. Igår kom det hagel! Finskt midsommarväder som värst, kallt men annars grönt och skönt. Har idag läst på om anatomin i speciellt armar och ben. Uppdaterar det jag redan en gång kunde så gott som utantill. Skrämmande hur snabbt jag glömmer. Försöker också tvinga mig att utvecklas genom att verkligen kolla upp saker som jag inte är helt hundra på. Har tidigare ofta fuskat mig igenom, gissat lite och sen fått ångest över att jag inte kollat upp ordentligt. Har så många gånger haft den där känslan av att jag egentligen lurat mig igenom livet. Ångestglidit framåt utan koll. Tror visst att jag också skrivit om det här förut. Bloggen börjar gå på tomgång.

Tar istället och fyller i evighetslistan som Linn introducerade förra veckan. Det handlar alltså om ämnen som återkommer och skapar debatt gång på gång i den finlandssvenska bloggvärlden. En annan typ av tomgång då kanske, but here we go:

1. Så här tänker jag kring vacciner:
För mig känns det som västvärldens höjdpunkt av bortskämdhet att tacka nej till etablerade vacciner.

2.Gällande skönhetsingrepp tänker jag så här:
Totalt onödigt. MEN får också fast mig att ibland fundera på om jag ändå skulle botoxa mig i smyg och sedan bara glida omkring med rynkfri panna och berätta om hur mycket jag sover, tränar och dricker vatten. Helt på riktigt, ibland kliar det i mina fingrar att bara gå och ta en spruta. Att se mig åldras är svårt och rynkor blir symbolen för det. Jobbar på det här, men det känns som om jag inte kommer någon vart, blir bara äldre.

3. Min sanna åsikt om muminmuggar
Har aldrig samlat på något, inte heller muminmuggar. Har några hemma och tycker om att dricka kaffe ur dem. Väcker inga känslor i mig.

4. Ska barn synnas på sociala medier
Ja, men med respekt. Vill inte blotta dem, deras tankar och tilltagande för mycket. Kan vara en svår balansgång ibland. Ser inte sociala medier och diskussioner kring t.ex. kaffebordet på arbetsplatsen som så olika fenomen. Vi delar med oss av vårt privatliv i olika stora doser, vissa mera och andra mindre. Klart sociala medier kan nå en större publik, men med vett och etikett i vilka bilder och berättelser som delas på sociala medier så tror jag inte att det är så många som är så intresserade av just mitt liv där ute. Det samma gäller troligen vid kaffebordet med kollegor.

5. Är jag feminist eller inte?
Ja, jag är feminist. Har inte fördjupat mig i teorier och litteratur. Har mest följt diskussioner och argumenteringar på bloggar. Tycker att det är självklart att jämställdhet är viktigt och lika självklart att samhällena  idag inte är jämställda. Det här har också blivit tydligare ju äldre jag blir. Kan dock få ångest över "sektaktigheten" som ibland dyker upp också i diskussioner om feminism. Speciellt påtagligt blir det här när folk kommenterar i stil med grattis gumman att du erkände att du är feminist och börja med att läsa det här så förstår du snart mera, på bloggar. Svar på alla frågor i livet liksom. Får ångest! Också något jag kanske borde jobba med - det här med att jag inte vill höra till någon viss grupp.

6. Mina tankar om kommersiella samarbeten på bloggen
Men självklart och grattis! Bara det tydligt syns vem du samarbetar med och när det är egna tankar och när det är sponsrade. Och för din egen skull hoppas jag att du inte säljer din blogg för billigt. Jag väntar ännu på den där supersponsoren.

 7. Kan pojkar ha rosa kläder? Min åsikt om genustänk i kläder:
Såklart. Bara alla skulle få vara sig själva och inte känna sig begränsade av yttre normer så skulle världen vara en lyckligare plats. Tänk vad befriande. Hoppas att vi varje år kommer ens pikulite mera mot det hållet.

8. Dop eller namnfest?
Jag hör inte till kyrkan och har aldrig hört heller, men mina barn är döpta. Inte en helt lätt fråga för oss och mig. Vi har talat en del om tro och religion och barnen kommer alltid att veta att de får göra precis som de vill, även om de då redan är döpta. Är glad att det finns så många olika religioner representerade i Rufus skola här i Bryssel så att han redan nu märker att hans religion bara är en i mängden. Mitt icke-religösa budskap här hemma är att: godhet, etik och moral inte är sammankopplad till någon viss religion, förutsättningarna till de egenskaperna föds vi alla med och det viktiga är att lära oss mera om världen och allmänbilda oss för att förstå, respektera och kunna ifrågesätta världen vi lever i. En humanistisk livssyn kanske då alltså.

9. Bloggska - är det ett viktigt språk.
Jag tror det är viktig för många spännare - så som jag själv - att på bloggen få skriva och formulera sig fritt. Också språkmässigt då. Har alltid varit usel på grammatik (inget jag är stolt över, bara sanningen) och tycker alla gånger att det viktigaste i en text är budskapet, inte grammatiken. Men om det blir totalt fel så går ju inte budskapet hem heller.

10. Den berömdra bloggfasaden - ska man visa allt på bloggen.
Jag tycker man skall få göra precis som man vill.

Vår! Skolvägen är så här fin just nu.


Inga kommentarer: