tisdag, februari 02, 2016

Konsumtion

Läste Lindas blogginlägg idag och senare också Linns diskussionstråd. Märkte att jag har mycket tankar kring konsumtion (och att jag har en hemmastudiedag...). Här kommer mina tankar om dagens ämne:

Tycker diskussioner av det här slaget borde föras på två nivåer 1. Konkreta förslag för att förbättra världen vi lever i just nu med de medel vi har just nu 2. En mera filosofisk diskussion om ny alternativa samhällssystem. Båda är viktiga, men vi når inte fram till varandra om vi diskuterar på helt olika nivåer gällande samhällsutveckling.

En annan aspekt i den här diskussionen som jag ofta tänker på det moraliska i att välja mellan lokalt eller globalt. Fast egentligen har jag kommit fram att jag inte behöver välja, utan i måttliga mängder och så långt ekonomin håller ta del av båda två. Sporra hållbara ekologiska kläder i storkedjorna (vilket i längden kan ha en stor effekt på miljön, då de stora massorna ändrar på vanorna). Och frågar man arbetar- och medelklassen i Kina eller Indien vill de gärna att man konsumerar klädeskedjornas kläder. Ingen u-landshjälp i historien har på samma sätt lyft så många människor från fattigdom som den fria marknaden. Priset på miljön har dock varit för högt och den ohållbara konsumtionen måste nu tas på allvar genom politik. Så kritisk granskning och öppenhet gällande arbetsvillkor och hållbarhet är a och o här.

Men jag väljer också att konsumera lokalt (gå på restauranger, kulturevenemang och varför inte köpa en ny outfit från grannbutiken där man samtidigt kan få goda personliga råd och handledning) för visst hjälper det ekonomin och välfärdssamhället i Finland (eller Belgien) att vi köper tjänster och varor av varandra (och fråga efter de ekologiskt hållbara produkterna i butikerna för att pusha på utvecklingen). Men jag tycker också som många andra att Finland borde bli bättre på att skapa nya hållbara produkter och tjänster som säljer utomlands för att på det viset kunna upprätthålla vårt välfärdsystem. Eller skapande kanske inte ens är vårt största problem (bara man inte fortsätter att skära ner inom utbildning och forskning) utan marknadsföringen. Att föra fram oss själva globalt är inte lätt.


Samtidigt vill jag också diskutera alternativa ekonomiska system med kloka och insatta typer för att fundera på hur vårt samhälle kunde se ut i framtiden. Där fler människor jämfört med idag mår bra och lever fria, lyckliga liv.

Inga kommentarer: