onsdag, mars 13, 2013

Hemtent och censur

Har skrivit en hemtent i inre medicin idag. Två timmar hade jag på mig att svara på flervalsfrågorna. I ärlighetens namn förstår jag inte riktigt idéen med den här typens hemtenter. Har suttit på nästan alla föreläsningar men läste ingenting av kurslitteraturen före jag öppnade tenten på nätet. Genom att googla det mesta kom jag också igenom tenten fast det inte blev något lysande resultat. Tyvärr kom jag ihåg de flesta förkortningar och begrepp exakt lika länge som det tog för mig att klicka från wikipedia till det rätta tentsvaret.

Påmindes också idag om hur konstig vår värld är. Messade med Lina som befinner sig i Kina om att hon skulle kolla på min blogg och se på Free Willy musikvideon för old times sake. Hon svarade att det mesta på nätet är censurerat där i Kina så också blogspot.com. Oberoende hur mycket man läser och hör om censur så känns det konstigt när jag förstår att det faktiskt är så på riktigt. Jag lever så i en bubbla ibland! Undrar hur kineserna skulle ha klarat min hemtent? Googlandet skulle knappast ha hjälpt dem så mycket - vilket kanske är till deras fördel i just det här fallet - men annars är censur bara sorgligt.

Inga kommentarer: