torsdag, oktober 06, 2016

Sidenvägen

På franska kursen har temat nu skiftat från mat till kläder. Generaliseringarna och klichéerna fortsätter att strömma fritt, bl.a. ber läraren om ursäkt till männen i klassen varje gång vi talar mode och make-up. Jag registrerar och reflekterar oftare än förr hur vi i vardagen bemöter män och kvinnor. Vilket beror på att jag har funderat mera på feminism och jämställdhet. Vad tycker jag? snurrar konstant i huvudet på mig.

Men just på franskan lägger jag inte energi på att upplysa läraren om att hon generaliserar, istället lägger jag energin på att försöka lära mig språket. Välj dina små strider liksom. Och diskussionen om kläder och material blir bra eftersom både män och kvinnor i vår klass är intresserade av klädesmaterial (tänka sig...) och det blir tal om den medeltida Sidenvägen som gick från Kina till Medelhavet via bl.a. Persien (dagens Iran) och Mesopotaninen (dagens Irak/Syrien). Och vi talar om dagens modecentrum i olika länder. Mannen från Syrien berättar om den blomstrande tyg- och klädesmarknaden i Aleppo före kriget och det blir tyst i klassen och hans ledsna ögon skär genom märgen på mig. Det som sker i Aleppo just nu är så otroligt hemskt, omänskligt och hopplöst.

Behöver Imagine igen idag för att orka vidare. Trots allt elände älskar jag dessa hemgjorda cheesiga youtube-videon (och kommentarerna under):

Inga kommentarer: