fredag, oktober 07, 2016

PMS och bildning

Det här med livslångt lärande (nu gäspar skärigubben i mitt huvud, hihi) är ju så sant och viktigt. Nya insikter får jag till en viss del med åldern oberoende om jag studerar eller inte. Till exempel har jag först nu som 36-åring lärt mig att identifiera min månatliga pms-period. Jag lyssnar mera på min kropp nu än som yngre.

Samtidigt så tror jag också det är bra att utsätta hjärnan för ny information, intryck och erfarenhet. Och då menar jag inte bara att upptäcka de som ändå händer i livet så som pms. Samtidigt får det inte bli ett måste för mig att lära mig nytt. Att prestera. Försöker aktivt rensa bort rensbara måsten och ersätta dem med ärlig nyfikenhet. Vad intresserar mig på riktigt? Kanske det handlar om hur man stickar en tröja? Eller hur jag lär mig att stå på huvudet på yoga-kusen? Hur lär jag mig att skriva och uttrycka mig bättre? Hur tejpar jag en axel? Vad vet jag egentligen om Syriens historia? Italienska?

Utgångsläget är en positiv nyfikenhet. Sen kanske jag tröttnar efter en stund (hänger väl ihop med det här att jag aldrig blir världsbäst på något), men där i mellan nyfikenheten och tröttnaden så har jag chansen att lära mig något jag inte visste förut. Bildning tycker jag är ett bra ord. Folkbildning. Ingen prestationspress på det här lärandet, bara ärlig nyfikenhet livet igenom.

Här är några länkar till organisationer i Finland som erbjuder kurser på svenska om allt mellan himmel och jord - tänk att det finns så mycket intressanta och närapå gratis kurser där ute! (ingen har bett mig länka till dem, det här är helt min egen idé):

BildningsalliansenCentret för livslångt lärande vid Åbo AkademiMedborgarinstitut i FinlandStudieinfo/VuxenutbildningSvenska vuxenutbildning vid Helsingfors Universitet

För att hålla pretentiösnivån hög på det här inlägget avslutar jag med visdomsord från sommarens utetupp. Tror man fick köpa den här tavlan på Clas Ohlson för några år sedan, så det är inte ord av en LivsGuru i Indien - utan av marknadsföringsnissar i Sverige, eller i Kina, eller kanske i Indien (och cirkeln är sluten, haha) - men kloka ord ändå tycker jag:



Inga kommentarer: