måndag, juni 13, 2016

Pray for Orlando

Pray for Orlando säger jag bara. Fast det nu efter alla europeiska terrorattacker anses för ytligt att uttala sig med billiga fraser eller lägga snabbt designade symboler på profilbilden för att visa sympati. Efter Charlie Hebdo var det ännu okej för symboliken i bilderna var rätt då det handlade om serietecknare, men efter Paris och speciellt efter Bryssel var det här fenomenet redan förlegat och bara störande löjligt enligt vissa. Bl.a. Alex Schulman och Sigge Eklund talade om det här junttiga fenomenet i sin podd för en tid sedan.

Klart sympatiyttrande på sociala medier inte ändrar på något, men samtidigt så är det väl inte fel att känna medlidande och visa det med en billig fras eller snabbt ihopfixande symbol när ursprunget till handlingen kommer från en ärlig plats (som amerikanen skulle utrycka det). Även då om det är en snabb känsla som sköljs över en och försvinner så fort man klickar sig vidare på internet. Men i det korta ögonblicket är mitt medlidande sann.

Det är något i översittarattityden i Alex&Sigge som stör mig gällande den här frågan. Som att lägga ett coolhetsetikett på hur man skall yttra sina känslor vid tragedier som inte berör en personligen. Det är klart att "tragedibilden" som målas upp sociala och traditionella västerländska medier är totalt snedvriden då världen bakom väst helt glöms bort. Och det är inte rättvist. Men är det heller fel att känna något för ett ögonblick och visa det?

Kanske jag mest är störd för att jag kände mig träffad och junttig och för att jag blir varm av bl.a. de där rainbowhjärtat som snurrar runt för att stöda Orlando.


Ps. Allt det här som jag skriver är totalt onödigt i det stora hela.

Inga kommentarer: