fredag, augusti 15, 2014

Deppad

Jag har på senare tid funderat på depression och hur man kommer ut ur den. Har under mina 30+ år genom erfarenhet märkt att jag mår bättre då jag har rutiner, rör på mig och jobbar med att inte stoppa huvudet i sanden utan att modigt försöka ta tag i saker som jag tycker att är jobbiga att konfrontera. Det här metoderna är inte nya, men insikter jag får av egna erfarenheter blir så mycket starkare och säger mig så mycket mer än kanske för någon annan som kan tycka att metoderna låter banala och tusen-gånger-sagda.

Blev glad då jag via Facebook hittade den här videon av WHO om depression. Jag kände igen många av mina egna tankar kring de där stunderna jag känner mig nere och vad som då kan hjälpa. Jag har aldrig varit djupt deprimerad, eller diagnostiserad för depression, men stundvis i mitt liv säkert lätt deprimerad (hur löjligt låter inte lätt i det här sammanhanget?). De små stegen, med betoning på steg. För mig har gåendet och framför allt springandet gjort att allt det tunga känns lite lättare. Kroppsrörelsen är en otroligt fin kraft!

Inga kommentarer: