måndag, februari 06, 2017

Årslistan

Bättre sent än aldrig:

Gjorde du något 2016 som du aldrig gjort förut?
Javisst, javisst! Jag var på praktik vid Belgiens största sjukhus och skötte om patienter på engelska, franska och flamländska (eller några ord i varje fall, mer kanske engelsksvenskflam - en helt egen blandning).




Genomdrev du någon stor förändring?
Jag genomdrev min fysioterapistudier i mål. Halleluja!

Blev någon/några av dina vänner föräldrar i år? 
Min ljuvliga systerson Selim föddes 30 juni 2016 på Södersjukhuset i Stockholm.


Vilket datum från år 2016 kommer du alltid att minnas? 
Det blir två. Ett fint och ett ledsamt. Selims födelsedag och terrorattacken i Bryssel 22 mars.

Dog någon som stod dig nära? 
Mina kusiners pappa och några dagar in på 2017 dog min farfar.

Vilka länder besökte du? 
Schweiz, Tyskland, Holland, Danmark, Sverige, Irland och Kanarieöarna.

Bästa köpet? 
Resorna

Gjorde någonting dig riktigt glad? 
Ja, att barnen klarade av skolan på franska och började få vänner. När jag klarade av att ro i hamn min examen. När Danni klarade av att jobba och ändå vara närvarande här hemma under ett kaotiskt år.

Saknar du något från år 2016 som du vill ha år 2017? 
Ett jobb som fysioterapeut skrev jag förra året. Nu är min legaliseringsprocess ännu på gång så vet inte om jag vågar hoppas på ett fysioterapeutjobb här i inom närmaste framtid - troligen måste jag studera mera först - men kanske något relaterat. Jag behöver ju min egen juttu här i expatbubblan!

Vad önskar du att du gjort mer?
Mera yogaövningar och spring för att få mera styrka och mindre ångest i vardagen.

Vad önskar du att du gjort mindre? 
Jag borde stressa mindre över framtiden och njuta mera av sommaren istället.




Favoritprogram på TV? 
Har sett på Stranger things, Westworld, Skam, och maaassor med annat som jag inte nu kommer på.

Bästa boken du läste i år? 
Tyckte mycket om Blå Stjärnan i Guillous serie om det stora århundradet.  

Största musikaliska upptäckten? 
I mars lyssnade jag på Cherrie, i maj på Laleh, på sommaren lyssnade jag på Kids United och på senhösten både på Kent och Bob Dylan.

Vad var din största framgång på jobbet 2016? 
Att jag klarade av studierna och praktikperioden på våren och blev utexaminerad på sommaren. Att jag inte tappade lusten under höstens motgångar utan vågar tro på en ljus fysioterapiframtid också här i Belgien (har inte alltid varit lätt). Att jag började yoga på hösten.

Din största framgång på det privata planet? 
Största framgången är att jag hållit fast vid rutiner när det varit oroligt runt omkring oss. Att jag körde av och ann till Amsterdam med barnen då bomben på Bryssels flygplats förändrade våra påskflygplaner. Körandet dagen efter attackerna möjliggjorde att Rufus och Elsa ändå fick fira påsk på efterlängtade Utö. En annan framgång är att vi jagat så många Pokemons tillsammans.




Största misstaget? 
Hmm, tror visst jag är perfekt - gör inga misstag (ironiskoj)

Var du gladare eller ledsnare i år jämfört med tidigare år?
Mer stressad men också tacksam för alla möjligheter

Vad spenderade du mest pengar på? 
Flygresor

Något du önskade dig och fick? 
Nya hörlurar

Något du önskade dig och inte fick? 
Jobb som fysioterapeut

Vad gjorde du på din födelsedag 2016? 
Firade hemma med familjen


Hörlurarna i paketet

Finns det någonting som skulle gjort ditt år ännu bättre?

Mera sömn 

Vad fick dig att må bra? 
Familjen, vänner, studierna och sommar (gäller även i år)


Sommarfesten då jag och Leffen-ölen hittade varandra

Vem saknade du?
Har saknat det sociala nätverket (vänner och familj) som jag nästan tagit för givet i Finland. Och så syskonen i Stockholm. Gäller även i år!



De bästa nya människorna du träffade? 
Många fina nya typer - speciellt på höstens franska kurs 

Mest stolt över? 
Mina barn.

Högsta önskan just nu? 
Att högerpopulismvågen ebbar ut 


Vad tänker du göra annorlunda nästa år? 
Bara försöka vara mig själv

Inga kommentarer: