torsdag, januari 01, 2015

Årslistan 2014

Vi tar den igen:

Gjorde du något 2014 som du aldrig gjort förut?
Jepp! T.ex. gett fysioterapeutiska handledning på hälsocentral och sjukhus till RIKTIGA människor gällande RIKTIGA krämpor och i VERKLIGA situationer. Halleluja.

Genomdrev du någon stor förändring?
Vi flyttade från Tölö till Tölö. Men flytt är alltid stort.

Bland flyttgrejs kollade vi på fotbolls VM

Blev någon/några av dina vänner föräldrar i år?
Ja, de bara fortsätter komma barn: bl.a. fina Linnea och fina Saga kom till världen år 2014.

Vilket datum från år 2014 kommer du alltid att minnas?
Hmm. Ingen datum ploppar genast fram ut minnet. Men dagen då Danni fick reda på att han fick jobbet som EU-korrespondens var ju spännande för hela familjen.


Dog någon som stod dig nära?
Ja, tyvärr både släktingar och en nära väns pappa.

Vilka länder besökte du?
Spanien och Sverige.


Bästa köpet?
Har köpt fruktansvärt lite grejer. De mesta av mina nya kläder har jag ärvt av Lina. Kanske vinet till sommarfesten?


Gjorde någonting dig riktigt glad?
Många saker. De där sommarkvällarna då vi njöt i solnedgången på varma klippor och naturen är så vacker att det nästa gör ont. När vi stekte plättar på öppen eld (myggorna har jag redan glömt) på samma klippor. Jag tror att något uråldrigt väcks i vårt dna när vi sitter vid en öppen brasa i naturen tillsammans med familj och vänner, en trygghetskänsla som stråla ända in i ryggmärgen. När jag tagit mig tiden och läst en bok tillsammans med mina barn och de lever in sig i historien. När Danni och jag mitt i stressen hittar något att skratta åt tillsammans - humorn är vårt vapen mot medelålderssambokriser.


Saknar du något från år 2014 som du vill ha år 2015?
Studiestöd skrev jag förra året och skriver det igen (fick ju ändå två månader stöd år 2014). Jäklar var jag skulle behöva studiestöd säger jag bara.

Vad önskar du att du gjort mer?
Läst mera böcker (passar även i år)

Vad önskar du att du gjort mindre?
Stirrat på min egen blogg (passar även i år)

Favoritprogram på TV?
Har i år igen inte egentligen sett på TV, men räknar datorstirrandet till samma sak.
Har sett på Suits, sista säsongen av True Blood, Downtown Abbey och mycket mer, alltför mycket mer... och allt på en gång och så snabbt som möjligt.

Bästa boken du läste i år?
Herregud, har jag månne läst en enda bok från början till slut? Har tre påbörjade böcker på nattduksbordet för tillfället. Ja, men Kjell Westös Hägring 38 var bra, fick mig att tänka så här djupt.

Största musikaliska upptäckten?
Kanske Haloo Helsinki

Vad var din största framgång på jobbet 2014?
Studierna är fortfarande mitt jobb och de har gått som på räls. Bra vitsord och många nya insikter, speciellt under praktikperioderna.

Din största framgång på det privata planet?
Att vi klarat ett år till av vardag med småbarn. Jag tycker alla föräldrar med barn under 5 år som bara fixar vardagen borde få en medalj. Eller ännu bättre, en lyx week-end till Grekiska arkipelagen.

Vardag med småbarn när det är som bäst.
Största misstaget?
Min hjärna blockerar som tur snabbt alla mina misstag. Kommer inne på något mera idag.

Var du gladare eller ledsnare i år jämfört med tidigare år?
Lite piggare och därför lite gladare.

Sommarslitet hår i arla morgonstund, men lycklig ändå.
Vad spenderade du mest pengar på? 
Nå mina studier om jag räknar med den uteblivna lönen

Något du önskade dig och fick? 
Ett par läderhandskar till julklapp

Något du önskade dig och inte fick? 
Kommer inte på någonting. Kanske köpet av den där 4-rummaren i Tölö som jag alltid letar efter i Hesarins söndagstidning.

Vad gjorde du på din födelsedag 2014? 
Firade den med min familj hos svärfar och hans sambo i Dalsbruk.

Finns det någonting som skulle gjort ditt år ännu bättre?
Mer sömn och mindre stress.

Vad fick dig att må bra? 
Familjen, vänner, studierna och sommar (gäller även i år).

Vem saknade du?
Skulle precis som förra året gärna se mera av mina syskon. Sen saknar jag också Annika som äventyrar i Ecuador för tillfället.

Här är vi på väg med Sally-båten till fastlandet från Utö.
De bästa nya människorna du träffade? 
Många fina typer, nygamla och nya.

Mest stolt över? 
Mina barn.



Högsta önskan just nu? 
Att få hållas frisk.

Vad tänker du göra annorlunda nästa år? 
Bo i Belgien en del av året

5 kommentarer:

lilla Anna sa...

Fint att läsa din årskrönika. Och ni har så mycket spännande framför er!! Kramen

Lina sa...

Jaaa, vilket härligt liv systra❤️

Anne L sa...

Härliga ni! Puss

Lotta sa...

Jag är lite sent ute och läser från årsskiftet men så roligt att igen hitta en stund att återvända hit! Hoppas ni får ett fint år!

Anne L sa...

Tack det samma Lotta:)!