torsdag, juni 20, 2013

Torget

Jag var till Tölö torg idag och köpte grönsaker. Det påminde mig om Åbos positiva sidor. Även om det börjar vara några år sedan jag bodde där så var salladshuvudena dubbelt större och hälften av priset än här i Helsingfors. Okej, nu börjar det här kännas lite mommot. Jag bara hör och ser hur alla coola grannar lassar bilarna med öl och mat och jag sitter här i Tölö och funderar på salladspriser.

Men på tal om mommon ännu så befann sig två  äldre finlandssvenska damer på torget samtidigt som jag. De kollade på jordgubbarna som var till salu i samma stånd där mina salladshuvuden såldes. Helt lugnt konstaterade den ena till den andra att det där absolut inte var en liter jordgubbar som de försöker sälja i 1 liters förpackningar och att det där är just sådänt humbug som jag läste om i Husis. Då hade jag redan betalat för mitt, men nästa gång tänker jag skugga dem och se var de hittar sina grönsaker här i stan

Inga kommentarer: