torsdag, januari 26, 2017

CNN överdos

Här har vi haft magsjukan på besök och jag har kollat för mycket på CNN. Har sett på vita husets presskonferenser som vilket underhållningsprogram som helst. Det har gått så långt att jag blivit irriterad då pressekreteraren Sean Spicer klarar av att svara på frågor någorlunda normalt, hoppas nästan på att de ska komma ännu mera absurditeter - showen blir ju bättre då.

Där i soffan under täcket har jag funderat på att den amerikanska marknaden reagerat positivt på Trump. Dow Jones (aktieindex över de 30 största amerikanska företagen) nådde nya rekord igår. I de bästa av världar kunde det på lång sikt betyda nya investeringar och nya jobb i USA, men för tillfället är det företagen som blivit rikare inte det amerikanska folket (om du nu inte råkar äga en stor mängd aktier).

De västerländska företagen - också amerikanska - har gjort stora vinster på billig arbetskraft runt omkring i världen och nu då lönerna har höjts något i t.ex. Kina och Trump lockar med skattelättnader finns en chans att företagen flyttar en del av produktionen tillbaka till USA. Den fria marknaden har ingen moral, utan företag invetesterar på den plats där förutsättningarna för vinst är bäst.

Protektionism vs globalisering handlar också om global rättvisa. Hur mycket är vi i väst beredda att offra för att andra delar av världen får det bättre? Att välfärden fördelas jämnare globalt. Arbetsrättsfrågor så som skälig lön och arbetstid, förbud av barnarbetskraft osv kan vi som står för dessa värderingar påverka genom t.ex. klausuler i handelsavtal - ju flera länder som ingår i dessa avtal ju mera tyngd har avtalet och ju mer kan vi påverka arbetsförhållanden. Den fria marknaden har ingen moral, men vi som människor har möjlighet att påverka den globala marknaden med lagar och förordningar ifall vi vill försöka göra vår värld till en rättvisare plats. 

Och det är här jag blir mörkrädd. För USA:s president har i och för sig påverkat den amerikanska marknaden positivt så här långt  (aktieägarna har blivit rikare), men moralen, människan Donald Trump, ger inga förhoppningar om en ljusare framtid. Hans narcissistiska drag och aggressivitet kan ha verkan på globala frågor så som fred, miljö och mänskliga rättigheter. 

Och även om jag försöker se på presskonferenserna med distans - som en show som inte påverkar mig - inser jag att oberoende om jag vill det eller inte kan den där obehagliga mannen inverka negativt på också mitt liv. 


Inga kommentarer: