onsdag, oktober 01, 2014

Copycat träning

Sitter här och planerar framtiden, men också min träning för den här hösten. Har egentligen aldrig haft något seriöst träningsprogram, men ibland gjort upp planer som sen aldrig håller. För tillfället går min träning ut på att jag springer då jag hinner, det här betyder att jag de senaste veckorna blivit högst en gång i veckan á 5 km. Men jag är rätt nöjd ändå, har lärt mig med livet att det är helt onödig att vara för sträng mot sig själv.

Min plan för den här hösten är att jag skulle försöka springa minst 2 gånger i veckan. Och varför det då? Jo, för att det är så skönt när jag väl kommer ut i friska luften att få en stund för mig själv, jäklig tungt oftast, men ändå skönt. Plus att det bevisligen är bra för hälsan.

Jag håller vattenjumppa för seniorer en gång i veckan, vilket jag räknar som ett eget träningspass och viktig inlärning för mitt yrkeskunnande. Två flugor i en smäll där.

Och nu kommer det nya: Jag skall försöka få in i tidtabellen ett pilates pass en gång i veckan (uuuu). Kollade just Tölö gyms nya hemsidor och tror att jag testar deras pilates (obs ingen smygreklam, Tölö gym vet inte om att jag existerar och ännu mindre att jag eventuellt tänker våga besöka dem).

Och varför pilates då? Jo, för att jag under mina studier har kommit fram till att de inre magmusklerna (transversus abdominis) och andra stödmuskler så som bäckenbotten, multifiderna i ryggraden är jätteviktiga att aktivera och träna. Speciellt om man som jag har tendens till sjuk rygg, som för min del mest beror på svankig ländrygg och försvagade magmuskler, dvs dålig hållning (förut blev det här ännu värre då jag satt långa stunder stilla framför en dator under arbetsdagarna). Och så vill jag ju också helt egoistiskt suga åt mig så mycket nya rörelser och handledningstekniker som möjligt så att jag kan kopiera det bästa rörelserna och teknikerna till min egna framtida klienter.

Där vid julen får se hur det blev.

Motionsrekommendationer för friska vuxna under en vecka är:
2 h 20 min lugnare uthållighetsträning eller 1 h 15 min intensivare uthållighetsträning + minst två gånger i veckan muskelträning (styrka och rörlighet).

Inga kommentarer: