måndag, oktober 09, 2017

Iglo

På franskan idag frågade läraren om jag någon gång övernattat i en iglo - lite på skoj, lite på riktigt. Eftersom jag ännu var störd på det dåliga resultaten från min franska uppsats som delats ut just före iglo-frågan - OCH det var måndag - mumlade jag att iglon kanske finns på Grönland inte i Finland.

Googlade just iglo. Stavas tydligen med två o:n nuförtiden, men på lågstadiet när vi lärde oss om olika klichéer så stavades det med ett o och eftersom jag är konservativ gällande vissa förändringar håller jag mig till 80-tals iglon. Googlingen gav i varje fall bilden nedan. Undra på att iglo-myten lever kvar - nu vill jag också övernatta i denna moderna "iglo"! Där kan inte ens måndagar vara tråkiga. Ska visa bilden till läraren på onsdag och slicka måndagssåren.

Undrar dock hur många turister som blir besvikna över att norrskenet på bilden är lika troligt som att bonga valar på valsafari? Fast ibland händer det ju.




Inga kommentarer: