torsdag, mars 03, 2016

Hyvän olon harjoituksia

Ibland kan jag tycka att tiden masar sig framåt och blir nästan förvånad när jag påminns om vad som var min vardag för mindre en ett år sedan. Känns avlägset nu. Hittade mina Hyvän olon harjoituksia som jag gjorde för praktiken på Aurora psykiatriska sjukhus i Helsingfors. Jag höll en jumppastund på den geriatriska avdelningen under hela praktiken. Fick avslutningsvis till uppgift att sammanställa några enkla och ändamålsenliga övningar på en A4 som de kunde göra på egen hand på avdelningen (själva eller med hjälp av vårdpersonal).

Hängde upp övningarna på min "jag kan vägg" här vid mitt skrivbord. Den här versionen
är inte den slutliga och har anteckningar (finska rättelser, hihi).  Är stolt över  min
A4 idag när jag ser på den.

Med andra ord
så vet du att du blivit gammal OCH tokig om du ser mig och mina rörelser in real life. Värre saker kan hända. Gammal och bitter är till exempel inte heller så kiva. 

Fast skämt åsido, äldre människors mentala illamående är en av många saker som borde uppmärksammas mera i samhället. Ofrivillig ensamhet bland äldre medborgare är ett problem som vi kunde göra ännu mera för att minska (med tanke på det förra inlägget så måste jag väl gå och lajka lite på facebook ännu ikväll för att minska på den här moralhuvudvärken). 

Inga kommentarer: