fredag, mars 18, 2016

Fredag och praktikbokslut

Freeeedag! Allt väl här. Praktiken går bättre än förväntat, flera av patienterna förstår engelska så det underlättar. Jag är för tillfället på en hjärtkirugisk bäddavdelning. Sjukhuset är jättestort och här görs t.ex. runt 25 stycken hjärttransplantationer per år.

Fysioterapin på avdelningen är inte så invecklad; främst andnings- och funktionella övningar samt muskelförstärkande rörelser. Utmaningen är att ha koll på vilken nivå träningen skall vara på, hur tungt och hur mycket, en svår balans ibland.

Inte så många skillnader mellan praktik på sjukhus i Belgien och Finland, men några små detaljer finns.  Det här är nu mest intressanta för andra fysioterapistuderande (och kanske inte ens för dem haha):

- Som praktikant måst ha en egen vit "labb"-rock (typ läkarrock) på sina vanliga kläder. Jag förstod inte det här utan trodde att a white skirt som jag fick som info per e-post betydde typ en pikéskjorta/t-skjorta (tur at jag ändå inte kom i kjol). Sjukhuset ger inga kläder till praktikanter.

- Man har samma skor som man kommer gående med till sjukhuset (inga inneskor).

- Min handledare berättade stolt att isolering pga av infektioner nästan helt försvunnit från avdelningen sedan de blev noggrannare med sterilisering. För fysioterapeuter betyder det att man putsar olika hjälpmedel efter träning, fortsatte handledaren att berätta. Han sa det här som om det var något nytt. Olika redskaps steriliserar ändå mycket mindre i Leuven än i Finland, åtminstone vad gäller mina erfarenheter.

- Dokumenteringen är mycket mindre detaljerad för fysioterapeuternas del. Inga långa radiramsor här inte.

- Då man vill att en patient skall puta ut magen vid bukandning säger man buule böjk. Orkar inte nu kolla hur man stavar det, men det låtar som buule böjk. Så roligt!

Så BUUUULEEE BÖJK på er alla och ha en skön fredag!


Inga kommentarer: