tisdag, oktober 27, 2015

Parktikvardag och hjärnskönhetsoperation

Här kommer två vardagsbilder.

En morgon satt jag fast i trafiken i 1 h  (mer eller minder på den här platsen) på väg till Leuven (tar ca 20 min). För min del är trafikstockningar av den här klassen ovanliga eftersom jag kör i "rätt" riktning, dvs bort från Bryssel på morgonen och
till Bryssel på eftermiddagen. Det skulle vara värre åt andra hållet. Men mycket trafik är det överallt. Som en forskare på prakitekn sa: Litet land och mycket människor, man slipper aldrig trafiken här.
Här är min skrivplats i KU Leuven. Sitter fortfarande i caféet eftersom det är fullt i forskningsrummen. Som tur ingår kaffet. Jag får samtidigt som jag läser in mig på neurologi och parkinson öva på mina sociala kaffestundsförmågor. Är ganska bra på det faktiskt - om jag själv får säga (och det får jag ju eftersom det här är min egen blogg - jeee). 

Måste också skriva lite om tDCS (transcranial direct current stimulation) - så spännande! Jag får vara med på ett hörn där man testar den här typen av elektrisk stimulering på parkinson patienter. Hypotesen är att man kunde påverka motoriken, dvs rörelser som sjukdomen försämrat. Min handledare talade om att det är en hype just nu kring metoden och att i USA kan man köpa tCDS stimulering i butiken och används bl.a. inom spelindustrin. En typ av "brain cosmetic surgery" för att göra oss ännu smartare, snabbare och mer perfekta. Lite skrämmande. MEN för människor med nedsatt rörelse- och/eller inlärningsförmåga pga av sjukdom, så som Parkinson, så är det ju super intressant. Återkommer om det här.

Inga kommentarer: