tisdag, oktober 20, 2015

Glödlampan och dagens debatt

Läste just Anne Hietanens blogginlägg om vikthets och IBM och plötsligt vad det som en mening sjönk in i mig. När jag läste de kloka orden fick jag en insikt, en riktig förståelse. Anne skriver:

"Mitt tips är att försöka, varje dag, hjärntvätta sig till att acceptera sig själv som man är. (Ifall man är hälsovådligt tjock är det sedan också "lättare" att ta tag i det ifall man inte gör det med självförakt utan med kärlek.)"

Fast jag tidigare läst liknande råd var det just den här gången som om en glödlampa tändes någonstans i något dunkelt hörn i min hjärna. Göra förändringar med kärlek istället för självförakt. Så är det ju, fast det är jäkligt svårt. Kanske de elektriska pulserna som jag idag igen testade på på praktiken har börjat verka. Kanske jag äntligen börjar förstå saker på djupet, sådär på riktigt, ända in i ryggmärgen?

Inga kommentarer: