måndag, maj 09, 2016

Kroppen

Nu har gästerna åkt hem och jag har min hemmastudiedag. Har fört barnen till skolan, dricker kaffe och försöker bli inspirerad. Av något, vad som helst! Please!

Ok, tog en paus och läste några bloggar. Peppe skriver idag om forskning som visar på att det är lönlöst att banta med hjälp av dieter. Efter fem år väger man oftast mera än före bantningen. Bantningsstressen är oftast orsaken till misslyckandet.

Det är så sant det där med att hets till bantning är totalt onödigt, eftersom ingenting blir bättre av det. Långvarig stress är ju värre för kroppen än all halvfabrikat i världen. Inte för att man behöver frossa is sig halvfabrikat för det, men ni förstår vad jag menar. Jag började fundera på situationer jag varit med om med klienter/patienter och då det har blivit tal om vikt. Har spontant under mina praktikperioder aldrig tagit upp personers övervikt och ibland funderat om jag borde göra det. Är det inte en del av min profession liksom? Att våga tala om vikten. Men någonstans i mig har det aldrig kännas rätt att ta upp den diskussionen. Ifall personen själv har börjat diskutera sin vikt har jag hållit mig neutral till diskussionen, inte gett allt för många goda råd, utan mera bara lyssnat. För om jag börjar med att säga att dina ryggproblem blir troligen bättra om du går ner 10 kg i vikt så kunde jag lika gärna bara ge en örfil och be dig gå och stå i skamvrån en stund istället.

Att skuldbelägga och ovanifrån (som "kroppsexpert" då) med upphöjt finger förminska en person till en mekanisk hög med ben, muskler och fett är inte rätt väg att gå. Verkligen inte. Däremot att koncentrera sig på övningar och rörelser som känns bra för just den människans kropp, att respektera kroppen just som den är i den stunden, att inspirera till att må bra i sin kropp och att tänka mindre på utseendet och mera på hur hen känner sig i sin egen kropp. RESPEKT. En sådan fysioterapeut vill jag vara.

Och som om det här inte skulle vara tillräckligt med text för en sömnig blogg denna måndag förmiddag så öser jag på med några bonusbilder från långhelgen:

Turistrundan med turisterna. Här sitter vi uppe på en takterass med vy över Bryssel. Hit hamnar de
flesta av våra gäster förr eller senare. 

Ljuvliga morsdagspresenter och på franska den här gången.



Inga kommentarer: