tisdag, januari 19, 2016

Årslistan 2015

Bättre sent än aldrig (och utan bilder den här gången):

Gjorde du något 2015 som du aldrig gjort förut?
Yes! Jag har bl.a. format plasthuvuden på parkinson patienter för att sedan kunna mäta upp rätt ställe på hjärnan för att aktivera en viss muskel i tummen. Hade inte tänkt att det här är något jag som fysioterapeut kommer att lära mig under studietiden, men tar tacksamt emot de lärdomar som livet för med sig. 

Genomdrev du någon stor förändring?
Vi flyttade från Helsingfors till Bryssel.

Blev någon/några av dina vänner föräldrar i år? 
Min ljuvliga systerson Etan kom till världen och fina Charlie föddes i Åbo.

Vilket datum från år 2015 kommer du alltid att minnas? 
Nå det måste såklart bli Etans födelsedag 19.6

Dog någon som stod dig nära? 
Nej, som tur.

Vilka länder besökte du? 
Kina, Portugal, Kanarieöarna och Sverige turistade jag i.

Bästa köpet? 
Flygbiljetterna till Shanghai, Faro och Fuerteventura. 

Gjorde någonting dig riktigt glad? 
När jag fick utbytesplats i Leuven, när vi hittade ett hem i Bryssel och när barnen fick plats i en skola här i samma kvarter.

Saknar du något från år 2015 som du vill ha år 2016? 
Ett jobb inom fysioterapi skulle vara trevligt.

Vad önskar du att du gjort mer?
Mera pilates- och yogaövningar och spring för att få mera styrka och mindre ångest i vardagen.

Vad önskar du att du gjort mindre? 
Onödigt stirr på datorn.

Favoritprogram på TV? 
Har via Netflix sett på bl.a. Master of None och Unbreakable Kimmy Schmidt

Bästa boken du läste i år? 
Tyckte om Analfabeten som jag läste just efter att vi flyttat hit. Skönt med böcker där det goda till sist ändå vinner. Och kanske boken kändes extra bra då jag fick läsa den i värmen på egna gården (lyyyx) efter all flyttstress.

Största musikaliska upptäckten? 
Hmm, kanske inga stora upptäckter. Men tyckte om Sannis låt (men tröttnade också ganska snabbt på den), lyssnade en tid på Titiyo och i bilen till Leuven spelades Boulevards des airs ofta. 

Vad var din största framgång på jobbet 2015? 
Att jag fick slutarbetet skrivet på våren och att jag fixat min research internship under hösten samtidigt som familjelivet genomgått flytt till ny stad, mycket jobb, ny skola och nytt språk. 

Din största framgång på det privata planet? 
Att vi klarat av skolstarten på franska och att barnen efter fyra månaders kämpande nu helt gärna går till skolan.

Största misstaget? 
Min hjärna blockerar som tur snabbt alla mina misstag - precis som tidigare år - lever i en bubbla. Haha! 

Var du gladare eller ledsnare i år jämfört med tidigare år?
Definitivt mer stressad än året innan. 

Vad spenderade du mest pengar på? 
Nå mina studier (igen då) om jag räknar med den uteblivna lönen, fast det här året också flygresor.

Något du önskade dig och fick? 
En studie plats på KULeuven.

Något du önskade dig och inte fick? 
Hmm, en ny handväska. 

Vad gjorde du på din födelsedag 2015? 
Vi firade i Bryssel med mamma och pappa.

Finns det någonting som skulle gjort ditt år ännu bättre?
Mer sömn och mindre stress.

Vad fick dig att må bra? 
Familjen, vänner, studierna och sommar (gäller även i år).

Vem saknade du?
Har saknat det sociala nätverket (vänner och familj) som jag nästan tagit för givet i Finland. Och så syskonen i Stockholm.

De bästa nya människorna du träffade? 
Många fina nya typer.

Mest stolt över? 
Mina barn.

Högsta önskan just nu? 
Att min vän blir frisk från bröstcancer.

Vad tänker du göra annorlunda nästa år? 
Skärpa mig med franskan.

Inga kommentarer: