onsdag, november 14, 2012

Testen

Försöker få ny information att fastna i min trötta hjärna. Det känns svårt just nu. De latinska namnen på ben och muskler kommer in genom ena örat och gör en snabbvisit i hjärnan och åker ut genom det andra örat. Det jag däremot kommer ihåg från de senaste veckorna är olika test. Bland annat Roos-testet, som betyder att du har armarna i axelhöjd och och axelleden i 90 graders vinkel och sedan "blinka" med händerna i 3 min. Bilden visar:

                                           (bilden är tagen häirfrån där det också finns mera information om symptomen)
Ifall din hand/arm blir vit betyder det att du har spänningar i axel/nacken som gör att ev. nerver och blodcirkulationen är i kläm och inte fungerar som de ska till just den armen. Danni fastnade i det här testet, men när han frågade vad han skall göra åt saken hade jag egengtligen inte något svar.

Det andra testet jag kommer ihåg från veckorna som gått är testet av barns motorik där de skall hoppa i kors med bena och gå på tå och häl utan att händerna hänger med i rörelsen. En 9-åring borde kunna hoppa med ena benet framåt och andra bakåt och så byta dvs. "saxhopp". Barn som är yngre brukar ofta hoppa så att de slänger båda benen bakåt eller framåt.  Testade det här på min stackars snart 4-åring och han gjorde allt som han skulle i hans ålder, dvs han klarade inte 9-års testet.

Jag är intresserad av test - de är så konkreta och man får känna sig lite viktig - men jag har ingen aning om vad jag skall göra ifall någon inte klarar dem (förutom då när misslyckandet kan förklaras med för låg ålder). Jag behöver studerar lite till ännu.


Inga kommentarer: