fredag, november 17, 2017

PK(ish)

Temat på franska kursen den här veckan var miljötänk och hållbarhet. Vår lärare är superengagerade eftersom hon också leder personalens egna hållbarhetsarbetsgrupp.

För oss som sitter i klassrummet blir det viktigaste ju terminologin, men det är inspirerande att lära sig då man märker att läraren är genuint engangerad i en fråga. Men när någon är superivrig och engangerad finns det också möjligheter för hårdare kulturkrockar. Vilket var fallet i veckan när läraren berättade om zero waste eller le zero déchet och vad begreppet innebär.

Efter lärarens ivriga förklaring frågade en av deltagarna i klassen - helt oskyldigt och utan ironi dock lite bekymrat - att det väl handlar om en sjukdom. Jag blev först så där pk-stött på hur någon kan säga något så omodernt tills jag förstod att personen trodde det handlade om personer som lever i stora skräphögar hemma. Alltså människor som aldrig slänger något fast de borde. Ni vet de där tv-programmen där de hittar döda katter under metervis med tidningar.

Började fnissa på kvällen då jag tänkte på den här incidenten. Det blir så komiskt då olika världar möts i all vänlighet. För även om personen som frågat på nytt fick förklaringen om att zero waste-rörelsen handlar om hållbar konsumtion, förstod hen ändå inte riktigt varför man går igenom något så jobbigt för en sådan liten detalj som skräp i sin vardag.

Vi lever alla i våra egna bubblor. Men tror fortfarande att mycket gott kan komma av att orka mötas, fast då måste det vara som på franska kursen: ärligt och inte elakt från någon deras sida.

Mumslunch utan kött här i min egen lilla pk(ish)-bubbla

Fredagslåten för också den här veckan måste jag ju ha. Hmm, det får bli eMMas engler i sne eftersom det är Elsas favorit och både hon, jag och Rufus är sjuuukt julpyntsugna. Vi tänkte börja pynta idag som fredagsmysprogram då Danni är i Göteborg med resten av EU-folket. Jag är ärligt ivrig, det var många år här i mellan som jag bara julpyntade för barnen, men nu är julmysjaget tillabaka. Ha en fin helg var du än är!


Inga kommentarer: