onsdag, november 15, 2017

Egoist-Anne

Jag har utvecklat något slags av beroendebeteende gällande Åbos utveckling. Surfar nästan dagligen in på stadens hemsidor för att se ifall något nytt är på gång. Ser Åbo som mina fantasifulla legostadsprojekt från barndomen. Var byggs det till näst?

Fast mest planeras det just nu, men lite byggs det också. Torgparkeringen kommer att börja byggas efter måååånga år av dragande hit och dit, konserthuset skall få ett ansiktslyft, Koivu och Supercellgrundarna planerar en nytt evenemangscenter och det finns till och med en stadsplan för framtiden.

Kanske beror det här på något slags av inneboende rotlöshet. Var hör jag hemma och behöver jag ha en plats som är "min"? Blir jag trygg eller lycklig av en fast fysisk punkt på jorden? Fast tycker egentligen mest om att följa med utveckling på avstånd - speciellt när det är medvind - utan att behöva konfrontrera personligheter som Arkitekt-Patte på riktigt.

En annan orsak till mitt intresse för utvecklingen i Åbo är för att vi har en lägenhet från tiden vi bodde där och jag har varit nyfiken på hur allt planerande påverkar bostadspriserna i området - en egoistisk motivation helt enkelt. Kanske blir det min nästa aha-upplevelse: att jag blir riktigt ivrig och motiverad endast då jag gör något som matar egot - Rollen som super-star-fysioterapisten (matar duktighets/proffs-egot) bloggjaget (matar bilden utåt-egot) och nu då bostadsmogulen (matar cash-egot).

Kom ju tidigare fram till att jag ska bejaka mina olika roller och nu vill jag också bejaka egoismen som energikälla - allt som var förbjudet och ytligt är kanske just det som driver mig framåt.

Jag låter inte så sympatisk, men skit i det, i novembermörkret behööööver jag allt som kan hjälpa till med min motivation. Troligen visste du även detta från förut. Jag är så efter med allting.

Bilden är tagen från visionen (fast just den här platsen ser redan idag precis ut så här en solig sommardag)

Ps. Nyaste nytt är att det i det senaste numret av Vouge China finns det ett långt reportage om Åbo. Nu händer det grejer sidu, sidu.

Inga kommentarer: