Den hårda kritiken irriterar mig någonstans och jag har försökt lägga fingret på varför? Är det för att jag ofta lyssnar på Hannas och Amandas podd och sympatiserar med dem? Kanske.
Eller är det den politiska synvinkeln bakom de olika debattinläggen som irriterar mina hjärnceller - etik, moral, begränsningar på ena sidan och individens frihet och skyldighet att fatta egna beslut på andra. Orsaken varför det här irriterar mig är säkert för att jag inte alltid själv vet exakt var jag är på den politiska kartan - vad tycker jag egentligen?
Kan bli irriterad på personer som med upphöjt pekfinger berättar vad som är rätt och fel för mig att köpa. Det finns ingen forskning av hög kvalitet som visar att rynk-krämer i det långa loppet har någon större effekt. Jag VET det här och ändå tycker jag om att köpa lyxiga krämer ibland eller att testa på nya behandlingar.
Det är viktigt att i ett öppet samhälle diskutera och debattera nyttan med nya produkter. Men samtidigt: det mesta som säljs - överhuvudtaget - behöver du inte. Men det finns de som inte har förstått hur kapitalism fungerar och då ÄR det viktigt att informera och öppet kritisera varor som säljs, hur de marknadsförs och prissättningen av dem - för att skapa någon typ av marknadsförings- eller reklamfilter. Speciellt viktigt blir det för unga som ännu lär sig om världen vi lever i. Det är inte på riktig, säger jag ofta till Rufus och Elsa då de dreglar över någon ny leksak i en reklamfilm.
Kanske min irritationen har att göra med dubbelmoralen i uppkomsten av Hers-debatten. Varje dag lanseras det nya produkter inom wellness-sektorn - det bara regnar skönhetsprodukter, näringstillskott, fysikaliska hjälpmedel (ultraljud-, kyl-, elbehandlingar osv). Inom det här området finns det mycket lite forskning av hög kvalitet och ifall bra forskning gjorts finns det sällan bevis på att produkterna eller behandlingarna har någon inverkan. Samtidigt tycker många, mig inkluderat, om att gotta sig i en del av dessa produkter och testa nya behandlingar. Varor och tjänster inom wellness lanseras, marknadsförs och säljs varje dag och då blir det ändå intressant att se på varför en viss produkt lyfts fram just då, där och av vem.
Men oberoende hur det ligger till på riktigt med kändisrelationer och eventuella hämndaktioner så är det positiva med det hela att vi blivit påminda om att wellness-produkter till största delen är placebo och överprissatta. Så nu vet vi det om vi inte visste det från förut.
Ps. Näringstillskott har aldrig varit min grej - till skillnad från krämer - och har inte tänkt köpa Hers heller.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar