måndag, september 19, 2016

Frutti di Mare

Det blir så många roliga klichéer på franska kursen då vi talar mat. Italienaren berättar vad som skall finnas på en Frutti di Mare pizza, han börjar med att ingående förklara hur man gör degen. När vi talar om att äta orm tittar läraren extra länge på kineserna och då ingen frivilligt erkänner så ställer läraren direkt till en av dem frågan om att i Kina äter man väl orm? Till sist känner väl den ena kinesen sig tvungen att säga att hon kanske har smakat någongång som barn och läraren nickar ivrigt.

Och så blev det tal om cider och i vilka länder man dricker cider. Här hinner jag inte säga något före italienaren som varit i Finland och närmare sagt i Iisalmi som utbytesstuderande pekar på mig, ropar Finlande och nickar leende. Och så vips blir jag ciderdrickarrepresentanten i klassen. Och beaucuop dricker de också och jag är tvungen att nicka igen och stammar fram att det nog är sant men att jag själv tycker mera om öl. Men ingen hör mig för nu är jag ciderepresentanten.