tisdag, september 13, 2016

Boom, Boom och Boom

Här händer det grejer. Små rullningar som kan leda till stora ting.

Jag har ju inget förutbestämt schema det här året, ingen chef och inga förväntningar på mig. Kan verka lyxigt men det gör också att alla möjligheter finns till vad som helst vilket för mig lätt skapar mera ångest än energi.

Så försökte få mig själv att sluta tänka så stort, vilket låter fel när jag skriver ner det. Fast jag menar väl egentligen att jag kan forsätta tänka stort men försöka agera i min verklighet med små konkreta steg. De konkreta stegen den här veckan handlar om att jag har lyckats:

1. Anmäla mig till en franska kurs som håller på ända fram till januari två dagar i veckan. Att anmäla mig till den här kursen var något av de svettigaste på länge. Kurserna är populära för prisena är subventionerade och de är i anslutning till universitetet ULB. Men jag armbågade mig fram till en plats:

I  35 graders värme sprang jag (på riktigt sprang och åkte lite premetro) omkring mellan tester, registreringsköer och barnens skola. Efter nivåtestet fick jag ett registreringskönummer på 70 och före vi kommit till 8 hade det gått 40 minuter. Insåg att jag inte kan vänta till 70 utan måste hämta barnen under tiden och konstaterade också att jag ändå skulle bli sen fast jag startade genast, fick tag på en klasskompis mamma som lovade meddela Rufus&Elsa att jag är på väg men blir lite sen. Fick sen då efter barnhämtningen åka tillbaka för registreringen, då hade min tur just gått och dörren till nya könummer var stängd. Och här kommer då nu det jag blivit bättre på de senaste åren: istället för att ge upp, tog jag tag i första bästa person som verkade jobba på stället, förklarade på svengfranska och svetten rinnande från pannan om min situation och att jag MÅSTE få en plats. Personen tittade lite skrämt på mig och vips så öppnades dörren och jag fick den SISTA platsen till kursen som egentligen startat förra veckan. BOOOOM!

2. Anmält mig till en yogakurs. Efter lite detektivarbete och frågande runt till främst andra finlandssvenskar i Bryssel (pålitligt shack) så har jag nu anmält mig till Myogis. Fick också här den sista platsen på nybörjarkursen. Tänkte börja från början, så länge sen senast. BOOOOOM igen!

3. Ska träffa en finsk fysioterapeut nästa vecka för att få information och inspiration om mina möjligheter att jobba här i Bryssel som fysioterapeut. BOOOOM en tredje gång.

Så high five på dig som läser! Har sällan så här bra energi på tisdag förmiddagar, sku vilja dela med mig av energin genom skärmen till dig så att jag inte bara låter störande utan så att också du kunde "euforera" tillsammans med mig över det faktum att vi finns till.

Ps Har druckit närmare en panna kaffe denna morgon, vilket eventuell har påverkat mig.
Ps2 Var var Danni under registreringskaoset kanske någon undrar? - i Strasbourg är svaret. Dit åker hela EU-aparaten flera gånger om året.

Kidsen och jag igår


2 kommentarer:

Ulrika sa...

Jee Anne du är bara bäst! BOOOOOOMMM!!' O kram!

Anne L sa...

BOOOOOOOM på dig tillbaka minidol-Ulli! Kram!