fredag, oktober 21, 2016

Inte söt

Rah rah, a-ah-aa, Ro mah ro-mah-aha! Nynnar på Lady Gagas Bad Romance fredagen till ära. Skulle också denna fredag villa ge en eloge till alla snälla människor i världen som orkar tro på det goda. Till er vill jag säga: Ni är inte naiva, ni är de smarta och starka.

Under veckan var jag på ett födelsekalas till en bulgarisk familj här i Bryssel. De vuxna satt runt ett eget bord och talade om allt mellan himmel och jord. Fick bl.a. veta att det traditionella bulgariska köket till största delen kommer från mellanöstern och påminner inte alls om det traditionella europeiska köket. Många vardagliga ord i Bulgarien har också ett arabiskt ursprung. Det gäller också ordet Baksheesh (från persiskan enligt wikipedia) som kan betyda att ge tipp, men som oftast antyder att man ger en summa "under bordet" för att få bättre service.

Diskussionen övergick till korruption. Quite heavy ämne så där på ett barnkalas, men varför inte? Hur sätta stopp på korruption, korruption på olika nivåer osv. Jag berättade om Finland och att det inte heller är korruptionsfritt men att jag ändå litar t.ex. på sjukvården. Om jag blir sjuk får jag bra vård utan att måste betala något extra, det är liksom självklart.  Det här gör man inte i Bulgarien, de flesta litar inte på systemet utan betalar en summa under bordet för att försäkra sig om den bästa vården. Jag konstaterade att jag är lyckligt lottad och säkert låter bortskämd men att jag också tror det är fullt möjligt att bekämpa korruption.

Den bulgariska mamman svarade med att jag är så söt (so sweet) då jag litar och tror att på en framtid med mindre mutor och korruption. Ville svara att jag inte är söt utan att min attityd är ett val jag gjort, ett val jag tänker på och överväger och funderar på dagligen. Ett val att välja mellan en tro på en bättre framtid eller cynism. Och jag väljer att tro på framtiden. Och belive me, det valet blir svårare med åldern. Kräver mera mod och ork. Men just därför är jag inte söt utan jag är en vardagsfighter!

Men sa det inte för jag ville inte störa den goda stämningen. Sån fegis är jag sen.

Har under veckan kollat på dokumentärserien Human. Älskar att sitta på caféer och iaktta människor. Den här dokumentären blir ett titthål de luxe där du också får höra personernas historia. Ta ett glas fredagsvin och kolla. Finns på youtube. Rekommenderar!


2 kommentarer:

Lotta sa...

Jag kom genast att tänka på en bok om Lilla Uggla som inte vill vara söt utan en farlig stridsflygare! Om du hittar den på bulgariska eller ens engelska så ge den i födelsedagspresent nästa år! :-D Nä skämt åsido, förstår nog helt din poäng och inte handlar det om söthet då!

Anne L sa...

Nämen precis så känns det ibland. Ska kolla upp Lilla Ugglan:) Kram på dig Lotta!