tisdag, oktober 04, 2016

Fler, fler och fler

Efter yogan känns min hjärna allert och vaken. Promenerade här för någon dag sedan hem från yogatimmen och andades in syrerik luft som doftade vått gräs och fallna blad. Älskar den stunden - nästan till och med mer än att sitta i en varm bil och lyssna på musik då det är mörkt ute.

I varje fall, där med pigg hjärna funderade jag på nyhetsmantran som stör mig för att de inte blir logiska för mig. Ett sådant tema är nyheten om hur vi borde föda mera barn för att inte gå under. För att bli färre är hemskt. Mindre barn är helt enkelt lika med elände. Den här nyheten har på senare år blivit ett faktum i Finland och tutas ut med jämna mellanrum i olika sammanhang.

Men är vi inte för många redan nu på vår planet? Varför är det så viktigt att vi blir fler? Jag förstår att den här frågan alltid kopplas till politik och då till tillväxt och global konkurrenskraft och på något sett till överlevnad. Hotbilden som målas upp är att ifall vi inte blir fler stannar tillväxten vilket i sin tur leder till misär. Blir trött på allt detta hot som prackas på en. Och oberoende alla förklaringarna förblir den här ekvationen ologisk för mig. Jorden klarar inte av så många fler människor, varför denna hysteri om att vi måste bli fler då vi för en gångs skull helt smärtfritt och frivilligt minskar i antal? Nu tänker jag då främst på västvärlden där vi till största delen frivilligt väljer att föda färre barn eftersom vi utbildar oss, jobbar och har andra intressen än att föda och uppfostra upp en hord med barn.

Utgångspunkten i flera av de finska nyheterna är - faktumet - att det är en dålig eller negativ sak att finländare inte skaffar fler barn. Man utgår från denna "sanning" gång på gång och det stör mig för när jag flippar framåt i nyhetsflödet så läser jag om hur vi redan i augusti i år har använt upp mer av jordens naturtillgångar än vad jorden kan producera det här året.

Och vad är det värsta som kan hända ifall vi minskar i antal? Helt konkret - jag vill ha en logisk och realistisk förklaringen - step by step (uuu babyyyy, har tydligen med min syrerika hjärna också loopholat mig den här veckan till NKOTB:s tidevarv)

Ps. Tycker också Radio X3M X3Mens-tema är SÅ bra!

Inga kommentarer: