fredag, januari 09, 2015

Jag kurkkade ut från bubblan

Har idag haft tid att läsa tidningen i lugn och ro. Periodvis så låser jag in mig i en bubbla och funderar nästan bara på mina studier, kungafamiljen och närmaste timmarnas tidtabell vad gäller familjens rutiner. Orkar liksom inte med mera. Fast helt går det inte att undvika världens runt omkring, speciellt när jag är tillsammans med en nyhetsjunkie. Bra så.

Blir dock ofta så frustrerad över världen när jag orkar kurkka ut från min trygga bubbla. Som idag då jag läste i Helsingin Sanomat om vad de finska företrädarna för kristna-, muslimska-, judiska- och ortodoxa samfunden ansåg om terroristattacken i Paris. Fast de alla fördömde våldet, blev eftersmaken att man inte i för hårda ordalag skall kritisera eller karikera religionerna de företräder. Man får själv skratta åt sig själv, men helst skall andra inte skämta om vår religion, menar de. Damn it - har de inte kommit längre än det här? inte ens nu? inte ens den här veckan? 


 Ps. Danni är idag på väg till Paris och rapportera. Så får se senare vad han berättar på svenska.yle.fi 

Inga kommentarer: