tisdag, januari 14, 2014

Klass

Läste nu först Kuukausiliites artikel om de nya samhällsklasserna. Funderade vidare på det här och kom fram till att två typer av livsöden känns mest attraktiva för mig.

Antingen skulle jag vara född i pengar och blått blod och skulle dedikera mitt liv till att göra en skillnad, att rädda världen, men ändå alltid ha det ekonomiskt tryggt och bra (plus ett nätverk från födseln som hjälper till med att få mina omöjliga projekt att lyckas) - den rebelliska aristokraten.

Eller så skulle jag kunna tänka mig att vara self-made-jet-set. Det vill säga att jag med egna medel tagit mig ändå upp till förmögnehetstoppen och sedan bara kunna njuta av frukten och självförtroendet. Typ, Madonna.

Jobbigast är det ju att vara världsförbättrare utan pengar, eller streber utan varken brains eller tur.

Hade ni förväntat er någon djupare analys eller tanke? Nå, det här är vad ni fick.


Inga kommentarer: