torsdag, juni 13, 2013

Fixaren

När jag var liten och vandrade i skogar och nationalparker med familjen så kommer jag ihåg att jag ofta fantiserade om hur jag skulle fixa upp något gammalt ruckel till ett fint palats. Efter att ha vandrat i timmar började jag nämligen tröttna på omgivningen runt omkring och vände koncentrationen in i min fantasivärld och då handlade det nästan alltid om att renovera gamla hus och inreda rum. Fult blev fint och gammalt blev nytt.

Nu får jag förverkliga lite av de drömmarna när vi med mina syskon och mamma och pappa bygger en ny sommarstuga på landet. Fast allt går mycket långsammare på riktigt än i min fantasivärld och än i extreme home makeovers. Konstigt, konstigt... Prioritet ett under dagarna vi var på stugan var att få rummena målade före golvlackskillen kommer på fredag. Det klarade vi nästan (målfärgen tog slut när vi hade en vägg kvar, men det fixar sig). Vi kom inte riktigt så långt med köket som vi hade tänkt oss, men vi fick i varje fall en början. Att bygga kök är som att lägga ut nät - en prövning för förhållandet. Jag höll mig underligt lugn och snäste bara till några gånger. Mamma och pappa var också där och hjälpte till med barnen och maten. Lärdomen från byggdagarna är att se till att man får mat med jämna mellanrum. Gud vad skönt att inte måsta fundera på mat och den viktigaste orsaken till att grälen hölls på miniminivå.

Köket

Blå färg i sovrummet
Av någon orsak ville jag helst lyssna på Ta mig till havet och andra sommarklassiker medan vi målade och skruvade.

Inga kommentarer: