torsdag, november 19, 2015

Tack Hollywood Craziness

Sirenerna har tjutit non-stop här i Bryssel den här veckan. Vi bor så pass nära en större väg att vi i och för sig alltid hör sirener, men den här veckan har det varit tjut hela tiden. Eller så känns det bara så. Får inte oron och ångesten från kroppen.

För att få tankarna på något annat än terror och eländet i världen kollade jag igår på dokumentären "Going clear" som handlar om Scientologi-rörelsen. Och jeeeezus säger jag bara (inte för att jag tror på honom heller). Men alltså VA? I andra tillstånd skulle jag kanske ha fått ångest av dokumentären. Men nu blev det så crazyt att jag nästan var road.

Hur lättlurade vi människor är när vi söker efter det "lyckliga, sanna livet".  L. Ron Hubbert som har grundat rörelsen var från början en science ficton författare och det syns med all tydlighet. Skrattade högt när det heliga brevet (som man får ta del av efter att man köpt upp sig till en viss nivå inom sekten) beskrevs. Innehållet var rakt av från en science ficton scen. Alltså rakt av, med onda Xenor som var härskare över Galaktiska Konfederationen osv, osv.

Fast lite fastnade skrattet i halsgropen när jag insåg hur mycket pengar rörelsen lyckats roffa åt sig. Och pengar betyder makt och där makt finns, finns det alltid maktlystna ynkliga individer.

Men ändå - tack Hollywood för den här dokumentären! För sjuk för att vara sann, men ändå sann.  Är tacksam att jag såg på dokumentären just igår - för att på det viset få tankarna på något heeelt annat för en stund.

Ps. John Travolta är ju medlem, vilket gör att han får några minuspoäng i min lilla stjärnbok. Men det kan också hända att han (travolta alltså) med tiden har blivit fånge där eftersom sekten har alla hans djupaste och mörkaste tankar nedskrivna i det "stora arkivet". Och lämnar han sekten kommer de att läcka ut hans hemligaste hemligheter.

Ps2. Tom Cruise har från första början aldrig haft så många pluspoäng och för tillfället är han förflyttad till psyko-sektorn i min lilla stjärnbok.

Inga kommentarer: