fredag, oktober 26, 2012

Finlandssvenska poligubbar

Visste ni att en vanlig situp också kan beskrivas som att bålens flexorer arbetar koncentriskt på innerbanan?

Nå nu vet ni. På morgonen hade vi ett praktiskt prov i biomekanik. Kände mig totalt osäker när jag funderade på de olika rörelseplanen, axlarna, benämningar på muskelarbete och vilken rörelse som exemplifierar det hela. Det bara susade i huvudet. Men det gick bra!

Sen åkte jag hem och råkade ut för ett gäng finlandssvenska poligubbar i åttans spårvagn. Det kändes på något sätt hemtrevligt, nästa så att jag ville säga morjens. Fast sen tyckte jag att den ena lite påminde om en avlägsen bekant och då började jag istället stirra rakt in i tomma intet och sjunka in i Eminems invecklade låttext.

Väl hemma möttes jag av det här:


Vi har ett fönster i trappuppgången som byter tema beroende på årstid och högtid. Jag har förstått att det är gårdskarlens fru som pyntar fönstret eftersom hon tycker att det är roligt. Helt ljuvligt!

Inga kommentarer: